28 Ogos 2011

Perihal Puasa Yang Enam Itu

Ramadhan semakin hampir tamat. KL ni dah mula beransur lengang. Ramai yang dah pulang ke kampung. Ke utara, ke selatan dan juga pantai timur. Apa pun, ke mana saja kalian pergi, janganlah lupa baca doa. Semoga selamat pergi dan pulang hendaknya.

Syawal yang bakal menjengah itu bakal berlangsung sebulan. Memang nampak lama. Tapi kalau tak kena gaya, boleh melepas puasa sunat syawal yang 6 hari tu.


Apa tidaknya, lepas puas bercuti di kampung, orang akan beraya di bandar pula.
Open house sana sini. Itu belum kira jamuan raya di tempat kerja. Di surau dan masjid pun ada sekali.

Sebab tu kena rancang puasa yang 6 hari tu.


Err… ada apa dengan puasa sunat syawal ni?


Nabi menyatakan, sesiapa yang berpuasa Ramadhan, kemudian berpuasa pula 6 hari di bulan syawal, maka Allah memberikannnya pahala senilai puasa selama 365 hari!


Hadith ini riwayat imam Muslim. Statusnya sahih.

Nak puasa tiap-tiap hari sepanjang tahun memang tak mampu. Malah malas dan kurang berminat. Cabaran berdepan dengan nasi beriyani, ayam goreng berempah dan jus minuman yang dingin memang memeritkan. Tapi Allah ni amat-amat pemurah. Diberinya pahala yang melimpah dari amalan yang secebis.


Semua itu kebaikannya kembali kepada kita juga.


Di celah itu ada orang bertanya. Bagaimana pula jika gabung puasa qada` dengan puasa yang 6 itu? Boleh ke? Atau kena buat asing-asing?


Sebenarnya, dalam isu ni, ramai ulama yang memutuskan boleh menggabungkan kedua-dua puasa ni. Dua-duanya valid. Tapi, walaupun sah dan boleh, pahalanya kurang sempurna. Dengan kata lain, tidaklah penuh.
Ertinya, kalau buat asing-asing itu yang paling baik. Lebih afdhal.


Sebab? Sebabnya ialah hadith tadi. Justeru, mereka yang mengambil kaedah ‘short cut’, maka pahalanya pun di‘cut’ sebahagiannya. Siapa yang buat sempurna, insya Allah pakej ganjaran pahalanya penuh jua…

Mana sama hasil bulanan mereka yang kerja 8 jam cukup-cukup dengan mereka yang kerja lebih masa?


Tapi, kot mana pun masih lebih baik berbanding mereka yang tak buat langsung.

Ulama menyebutkan :

وَلَوْ صَامَ فِيْهِ قَضَاءً عَنْ رَمَضَانَ أَوْ غَيْرَهُ كَعَاشُوْرَاء أَوْ نَذْرًا أَوْ نَفْلًا آخَرَ، حَصَلَ لَهُ ثَوَابُ تَطَوُّعِهَا، إِذِ الْمَدَارُ عَلىَ وُجُوْدِ الصَّوْمِ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ مِنْ شَوَّال........ لَكِنْ لَا يَحْصُلُ لَهُ الثَّوَابُ الكَامِلُ عَلَى الْمَطْلُوْبِ إِلَّا بِنِيَّةِ صَوْمِهَا عَنْ خُصُوْصِ السِّتِّ مِن شَوَّالٍ

Jika seseorang itu qada` puasa Ramadhan di bulan Syawal ataupun puasa yang lain seperti qada` puasa Asyura, qada` puasa nazar atau ada` puasa sunat yang lain, maka ia masih lagi mendapat pa hala puasa sunat Syawal, kerana perbuatan puasa itu sudah pun wujud di dalam bulan Syawal.... Tetapi ia tidaklah mendapat pahala yang sempurna melainkan jika ia melakukan 6 hari puasa Syawal secara khusus...

(Rujuk : Tanqih al-Lubab, jilid 1, m.s 438)

Itu pandangan pakar agama. Benar, bukan mereka yang menentukan pahala. Tapi keputusan itu berdasarkan kajian mereka terhadap hadith beserta kaedah-kaedah yang berkaitan. Kita yang kurang tahu ini kenalah ikut saranan pakar… 

Betul tak? :)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pemuda Ashab Al-Kahfi: Muslim atau Nasrani?

Ibnu Kathir  dalam  Al-Bidayah Wa An-Nihayah  (2/114) menukilkan pandangan sebahagian ahli tafsir bahawa tujuh pemuda tersebut wujud selepas...