21 Ogos 2011

Dunia & Akhirat : Sama Tapi Tak Serupa

Di syurga ada susu, di dunia ada Dutchlady, F & N, Hi Goat bagai…

Di syurga ada madu. Di dunia ada Khaula. Ada Masad. Manisnya jangan tanya.

Di syurga ada buah-buahan. Di dunia ada juga.

Sama, tapi sebenarnya langsung-langsung tak serupa!

Inilah apa yang dikatakan oleh ulama, sama pada nama, tapi hakikatnya langsung tidak sama.
Begitu juga api dan bau busuk. Ianya wujud di dunia. Wujud juga di dalam neraka. Sama juga ke?

Semua orang kenal susu dan anggur. Semua orang pernah rasa kedua-duanya. Tapi itu hanya versi dunia. Adapun versi akhirat, manusia hanya kenal nama sahaja. Hakikat sebenarnya masih lagi belum dapat dipastikan. Apa yang pasti ianya teramat-amat hebat!

Syaikh Sya`rawi berkata :


أَمَّا هِيَ عَلىَ الْحَقِيْقَةِ، فَفَوْقَ الْوَصْفِ الَّذِيْ تُؤَدِّيْهِ اللُّغَةُ

Adapun hakikat sebenar nikmat-nikmat syurga, maka kehebatannya mengatasi dan menjangkaui ciri-ciri yang dapat diungkapkan oleh mana-mana bahasa!

(Tafsir Sya`rawi, Surah as-Sajadah, ayat 17)

Unimagine! Tiada perkataan yang mampu menggambarkan nikmat syurga! Habis segala bahasa pujian dan ungkapan dihamburkan, namun tetap tak sepadan dengan yang sebenar.

Begitu juga dengan api neraka.

Siapa yang tak kenal api? Hatta sang belang dalam hutan pun kenal api dan menjauhinya, inikan pula manusia yang berakal.

Api di dunia amat ditakuti oleh si hidup. Ianya kawan ketika kecil. Namun menjadi musuh melawan bila membesar. Tiada yang hidup bila hangus terbakar. Tiada senyuman menguntum bila badan dicucuh dan disambar.

“No Mercy!” kata api, walaupun kepada majusi yang melantiknya sebagai Tuhan.

Majusi dalam bahasa moden juga di panggil Zoroastrian. Mereka masih lagi wujud di Iran.

"Bakor aje!" kata si Usop Wilcha

Sakit, pedih, derita, tak tahan – itulah reflek dari sebuah api.

Namun bagaimana pula dengan api neraka?

Renungi pesanan Rasulullah s.a.w :


نَارُكُمْ جُزْءٌ مِنْ سَبْعِينَ جُزْءًا مِنْ نَارِ جَهَنَّمَ! قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنْ كَانَتْ لَكَافِيَةً! قَالَ فُضِّلَتْ عَلَيْهِنَّ بِتِسْعَةٍ وَسِتِّينَ جُزْءًا كُلُّهُنَّ مِثْلُ حَرِّهَا

Api yang kamu gunakan di dunia ini suhunya hanyalah 1 per 70 dari api neraka jahannam!

Lantas sahabat berkata : Ya Rasulullah, api yang ada di dunia ini pun sudah cukup untuk menyeksa pesalah!

Baginda membalas : Ya, panas api neraka mengatasi api dunia 69 kali ganda, setiap satu bahagian mempunyai kepanasan yang sama!

Jajarkan ke Kanan

(H.R Bukhari)
Namun hadith di atas seakan kontradik dengan hadith di bawah.


هَذِهِ النَّارُ جُزْءٌ مِنْ مِائَةِ جُزْءٍ مِنْ جَهَنَّمَ

Api di dunia ini, panasnya hanya 1 per 100 dari kepanasan api neraka jahannam

(H.R Ahmad)

“Mana satu ni? Panas api neraka tu 70 kali ganda ke tau 100 kali ganda dari api dunia?!” Tanya sekeping hati.

Sebab tu belajar mesti berguru. Rujukan mesti tepat. Jangan semudahnya membaca buku tanpa guru dan pengetahuan asas!

“Tanyalah ustaz” bak kata TV9. Itu kalau dalam bab agama.

“Tanyalah ahli sains” jika bidang sains yang menjadi kemusykilan.

“Tanyalah cikgu Norizan” kalau kebingungan dalam bab matematik.

Kembali ke trek.

Syaikh Ibnu Hajar menyebutkan bahawa :


الْمُرَاد الْمُبَالَغَة فِي الْكَثْرَة لَا الْعَدَد الْخَالِص أَوْ الْحُكْم لِلزَّائِدِ

 “Maksud 70 x ganda dan 100 x ganda (secara combine) ialah kuantiti yang banyak. Ia bukan semata-mata maksud angka berkenaan atau hukuman tambahan.”

(Fat-hu al-Bari, juz 10, m.s 50)

Berapa darjah celcius itu tak penting. Yang penting ialah kepanasan api dalam neraka tiada taranya. Tidak tergambar dek akal. Tiada bahasa yang mampu diungkapkan.

Yang ada hanya sedikit gambaran buat mereka yang sudi beriman.



لا تُبْقِي وَلا تَذَرُ

Ia membakar mangsanya dengan tidak meninggalkan sebarang sisa!


Al-Muddaththir : 28

Benar, tiada siapa yang sanggup menahan kepanasan dibakar di dunia ini.

Namun yang peliknya, ramai yang seolah-olah ‘bersedia’ untuk dipanggang di ‘sana’.

Kata takut azab, tapi tak takut Tuhan....

Macam mana tu...?

..................................

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pemuda Ashab Al-Kahfi: Muslim atau Nasrani?

Ibnu Kathir  dalam  Al-Bidayah Wa An-Nihayah  (2/114) menukilkan pandangan sebahagian ahli tafsir bahawa tujuh pemuda tersebut wujud selepas...