11 Mei 2010

Sedikit Info Tentang Israiliyyat

“Ini bukan hadith, ini isra`iliyyat!”

“Hati-hati bila baca tafsir. Pastikan ianya datang dari sumber yang sahih. Banyak fakta-fakta isra`iliyyat yang mesti ditapis.”

“Enta tau tak amalan yang enta buat ni berasaskan isra`iliyyat?”

Itu antara kata-kata yang mungkin diungkapkan oleh sebahagian pelajar aliran Pengajian Islam dalam dan luar negara.

Apa dia Israiliyyat itu?

Apakah semuanya negatif? Atau sebahagiannya sahaja?

Asal Usul Israiliyyat (cara sebut ialah isra-i-liyyat)

Israiliyyat berasal dari kalimah Bani Israil. Israil ialah nama atau gelaran kepada Nabi Yaaqub. Menurut Dr Abu Shahbah, Israil bererti hamba Allah. Namun, Dr. Wahbah az-Zuhayli menyatakan dalam Tafsirnya bahawa Israil bererti pemimpin yang berjihad.

Justeru, istilah ‘Bani Israil’ memberi maksud anak-anak nabi Yaaqub termasuk cucu-cicit beliau di zaman nabi Musa dan Isa hingga ke hari ini. (Fathul Bari, Juz 10, Hlm. 261)

Secara umumnya, istilah Bani Israil dan Ahli Kitab merangkumi manusia yang menjadi pengikut Nabi Musa dan Nabi Isa. Namun secara khusus, kaum Nabi Musa digelar Yahudi, sementara kaum Nabi Isa dipanggil Nasrani.

Di dalam al-Quran, Allah s.w.t kerap memanggil golongan ini dengan gelaran Bani Israil (anak cucu Yaaqub). Uslub ini digunakan agar mereka sentiasa mencontohi datuk atau moyang mereka yang soleh itu. Supaya mereka merasa segan dan malu untuk terus melakukan kejahatan dan kemungkaran. Agar mereka cepat sedar dan insaf.
“Jangan malukan company!” barangkali itu bahasa hari ini.

Umpama menegur anak ustaz dengan kata-kata : “Kamukan anak ustaz fulan. Bapa kamu selalu keluar TV, bagi ceramah dan kuliah. Kenapa kamu tergamak buat macam ni?”

Taurat dan Talmud

Kitab utama orang-orang Yahudi ialah Taurat. Pada asalnya, kitab Taurat memang mengandungi petunjuk dan pedoman dari Allah. Ianya wahyu yang turun dari langit.

Namun setelah beberapa ketika, Taurat mula dimasuki unsur-unsur asing dan palsu. Ianya diseleweng dan ditokok tambah. Tidak lagi ori dan asli. Ulama melabelkan bendasing ini sebagai ‘dakhiil’.

Apabila al-Quran menyatakan Taurat sebagai sumber petunjuk dan cahaya kehidupan, ianya menghendaki Taurat versi asli. Bukan versi ‘baru’ yang telah diubah, ditokok dan dikurang.

Di samping kitab Taurat, golongan Yahudi juga mempunyai satu lagi kitab yang bernama Talmud. Ia juga boleh dikategorikan sebagai Taurat versi lisan. Asalnya, Talmud ialah himpunan nasihat, cerita, syariat agama, sastera, huraian, tafsiran serta riwayat-riwayat lain yang diajar dan disampaikan secara lisan dan turun temurun.

Oleh kerana maklumat-maklumat tersebut semakin banyak dan berkembang, maka pendeta-pendeta Yahudi mula membukukannya agar info-info berkaitan tidak hilang dan pupus. Penulisan ini akhirnya diterima oleh umat Yahudi sebagai rujukan kedua setelah Taurat yang bernama Talmud.

(al-Israiliyyat Wa al-Maudhu`at Fi Kutub at-Tafasir, hlm. 13)

Apa itu Israiliyyat?

Berdasarkan info-info di atas, Israiliyyat ialah :

Cerita-cerita zaman lampau, nasihat, hukum hakam dan maklumat yang dimuatkan dalam Taurat, Talmud, asfar (buku-buku sampingan selain Taurat dan Talmud), termasuk info budaya Yahudi dan cerita khurafat.

Sebahagian pengkaji berpendapat, info dan maklumat berkaitan golongan kristian turut juga termuat dalam Israiliyyat. Namun ia amat sedikit dan terhad.
(al-Israiliyyat Wa al-Maudhu`at Fi Kutub at-Tafasir)

Maklumat-maklumat ini kemudiannya berpindah ke dalam kitab-kitab sejarah, buku-buku cerita dan juga kitab-kitab tafsir.

Israiliyyat, sekalipun terdapat padanya cerita-cerita benar dan punya iktibar, namun kebatilan, khurafat, cerita pelik dan aneh serta info rekaan adalah lebih banyak dan dominan.

Kategori Israiliyyat

Secara umumnya, Israiliyyat boleh dibahagikan kepada 3 kategori :

1) Israiliyyat yang selari kehendak al-Quran dan Sunnah.

Contohnya: Kisah-kisah Bani Israil dalam Quran dan Hadith yang sahih. Seperti kisah laut terbelah setelah dipukul tongkat Nabi Musa.

Ianya adalah israiliyyat yang paling benar.

2) Israiliyyat yang bercanggah dengan al-Quran dan as-Sunnah dan fakta Sains.

Contohnya:

- Cerita malaikat Harut dan Marut yang terlibat minum arak, berzina dan membunuh.

- Cerita bumi terletak di atas tanduk lembu. “Sesungguhnya bumi berada di atas sebiji batu. Batu tersebut berada di atas tanduk seekor lembu jantan. Apabila lembu jantan itu menggerakkan tanduknya, maka batu tersebut pun bergerak dan bergeraklah bumi. Itulah gempa bumi.”

3) Israiliyyat yang tidak dapat dipastikan statusnya (مسكوت عنه).


Contohnya:

- Riwayat-riwayat yang menceritakan bahagian anggota lembu yang diambil untuk memukul si mati dalam kisah Bani Israil. Ada yang mengatakan lidah. Ada yang mengatakan ekor.

- (Barangkali) seperti asal usul kapal Nabi Nuh serta teori tentang kelebihan kayu kokka.

Hukum menyebarkan Israiliyyat


Penyusun buku Mustika Hadith menyatakan, seseorang itu diberikan ‘kelonggaran’ untuk menyebarkan cerita Israiliyyat, asalkan cerita-cerita itu tidak diyakini kepalsuannya serta mengandungi pengajaran dan iktibar. (Mustika Hadith, Jilid 1, Hlm 103 – edisi jawi)

Ianya seperti :

- Kisah kaum yang dihukum membunuh diri sendiri sebagai bentuk penyesalan dan taubat dari dosa menyembah anak lembu. (lihat Surah al-Baqarah : 54)

- Kisah kaum yang diubah menjadi kera dan babi kerana kesalahan melanggar perintah Allah di hari Sabtu. (lihat al-Baqarah : 65, al-A`raf : 166)

- Dan lain-lain.

Kesimpulan tersebut adalah berdasarkan kefahaman dari pesanan Rasul s.a.w.


Sampaikanlah sesuatu daripadaku sekalipun Cuma 1 ayat. Ceritakanlah tentang perihal Bani Israil dan tidak ada salahnya (untuk kamu berbuat demikian). Namun sesiapa yang berdusta atas namaku dengan sengaja, maka hendaklah ia menyediakan tempatnya di dalam neraka.

(H.R al-Bukhari dan at-Tirmizi)

Namun, jika Israiliyyat itu diyakini kepalsuannya serta melibatkan pendustaan atas nama Baginda Rasul s.a.w atau info sesuatu Israiliyyat itu bercanggah dengan kaedah syariah dan fakta sains, maka seluruh ulama salaf dan khalaf bersepakat bahawa tidak boleh menyebarkan cerita Israiliyyat kepada khalayak awam, sama ada melalui upacan atau penulisan.

Ia amat bercanggah dengan disiplin ilmu dan maruah.

Ibnu Solah menjelaskan, tegahan ini adalah merangkumi perkara yang berkaitan halal dan haram, cerita-cerita, sejarah, targhib (galakan), tarhib (ancaman) dan fadhail (kelebihan beramal).

Tegahan ini berdasarkan amaran Rasulullah s.a.w dalam hadith di atas :


Namun sesiapa yang berdusta atas namaku dengan sengaja, maka hendaklah ia menyediakan tempatnya di dalam neraka.

Dan juga peringatan Baginda dalam hadis Muslim.


Sesiapa yang menceritakan sebuah hadith yang ia sendiri mendapatinya sebagai hadith rekaan dan palsu, maka ia sesungguhnya tergolong di kalangan penipu dan pendusta.


Melainkan jika israiliyyat itu disebutkan sebagai contoh dan peringatan serta dinyatakan status cerita berkenaan sebagai cerita israiliyyat yang direka-reka atau tidak mempunyai sandaran sanad yang diiktiraf. Maka ketika itu ianya diharuskan.

Adapun jika sesuatu maklumat itu tidak diketahui status benar atau palsunya, maka Nabi menyarankan agar kita mengambil sikap ‘masuk telinga kanan keluar telinga kiri.

Janganlah kamu menganggap benar cerita-cerita ahli kitab dan jangan pula kamu mengganggap dusta. Tetapi katakanlah : “Kami beriman dengan Allah serta segala ajaran yang diturunkan kepada nabi Ibrahim, Ismail, Ishak dan Yaakub.”

(Tarikh at-Tafsir Wa Manahij al-Mufassirin, Hlm 78)

Sikap Kita

Sebagai golongan yang melibatkan diri dengan ilmu (seperti memberi kuliah, berkhutbah, menulis artikel, blog, berceramah dsb) kita sewajarnya menjadi contoh terhadap masyarakat dalam menonjolkan sikap cermat dan teliti sewaktu menyebarkan fakta al-Quran, Sunnah dan sejarah. Ianya seperti :
  • Menyatakan takhrij dan sumber sesuatu hadith ketika berucap atau menulis. Ini supaya kita terselamat dari kesalahan sewaktu mengungkapkan hadith dan dengan sumber tersebut para pendengar/pembaca boleh melakukan rujukan pada masa akan datang.
  • Menyatakan sesuatu cerita itu sebagai “israiliyyat yang tiada sandaran” sewaktu menulis atau menyebutkannya di khalayak awam.
  • Di antara bentuk “yang hampir kepada pendustaan atas nama Rasul” ialah menyebut kalimah-kalimah hadith dengan baris/tanda baca yang salah. Ini kerana ianya akan merubah maksud hadith atau menjadikannya tidak bermaksud, sekaligus merubah maksud syara`. Justeru, pastikan hadith dibaca/ditulis dengan tepat dan betul.
    (Mustika Hadith, Jilid 1, Hlm 103)
  • Tidak kerap menukilkan cerita Israiliyyat. Ini kerana selalunya isi cerita Israiliyyat adalah pelik, aneh dan mungkin seronok didengar. Justeru, adalah tidak wajar sering menyogokkan masyarakat dengan cerita pelik yang tidak berasas kerana ia tidak berfaedah. Banyak lagi maklumat penting yang perlu masyarakat tahu dan faham.
  • Agar tidak terjebak dari memetik riwayat israiliyyat yang tidak berasas, gunakan kitab tafsir yang memiliki ‘takhrij’ hadith dan penjelasan status riwayat. Atau gunakan at-Tafsir al-Munir karangan Dr. Wahbah az-Zuhayli sebagai rujukan tafsir. Ini kerana kitab tersebut dilihat hanya memuatkan fakta-fakta israiliyyat yang sahih dari al-Quran dan Sunnah.
Rujukan :

- At-Tafsir al-Munir – Dr. Wahbah az-Zuhayli
- Fath al-Bari - Ibnu Hajar al-Asqalani
- Mustika Hadith – Susunan bersama oleh Syaikh Abdullah bin Basmeh, Datuk Hj Muhammad Nor bin Ibrahim dan Hj. Ismail bin Yusuf
- Sahih al-Bukhari
- Sahih Muslim
- Sunan Tirmizi
- Al-Israiliyyat Wa al-Maudhu`at Fi Kutub at-Tafasir – Dr. Abu Shahbah
- Dirasat Wa Mabahith Fi Tarikh at-Tafsir Wa Manahij al-Mufassirin - Dr. Hasan Yunus `Abidu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pemuda Ashab Al-Kahfi: Muslim atau Nasrani?

Ibnu Kathir  dalam  Al-Bidayah Wa An-Nihayah  (2/114) menukilkan pandangan sebahagian ahli tafsir bahawa tujuh pemuda tersebut wujud selepas...