21 Mei 2010

Khutbah : Judi Penyebab Malapetaka


هذه الخطبة ألقيتُها آنفا في إحدى الْمُصَلَّيَات في منطقة كوتا دمنسارا. وأحب أن أُشَارِكَها مع الإخوة الزوار لتعم الفائدة. فهذا النص استقيتُه من مقالة سابقة وتم تعديله إلى حد ستين في المائة تقريبا. ويمكنكم الاستفادةُ بـها وتعديلُ ما ينبغي تعديله، ليكونَ الخِطَابُ مناسبا وموافقا لِلظُّرُوْفِ والأماكن. والله الموفِّق


(Selapas Hamdalah, Selawat, Pesanan Taqwa…)

Sidang Jumaat yang dirahmati


Apabila Allah melarang manusia dari sesuatu perkara serta mengishtiharkannya sebagai maksiat dan dosa, ianya bererti tegahan tersebut mempunyai mudarat 100%, tidak ada langsung sebarang manfaat padanya. Sama ada mudarat itu berlaku di dunia atau di akhirat.

Jika pun terdapat manfaat pada perkara yang ditegah itu, maka ianya tidaklah bersifat dominan. Yang dominan dan banyak itu tetap mudarat, keburukan dan kejahatan.

Atau manfaat tersebut hanya bersifat sementara. Yang kekal dan berterusan adalah mudarat dan kesakitan.

Ianya tetap wajib dijauhi sekalipun wujud sekelumit manfaat padanya. Kerana apalah ertinya sebuah manfaat, jika terpaksa berdepan dengan pelbagai kerosakan yang dominan dan berterusan.

Kaedah ini telah diisyaratkan oleh al-Quran ketika turun ayat ‘peringkat ke-2’ dalam proses pengharaman arak dan judi. Ketika itu baginda Rasul s.a.w telah ditanya oleh umat Islam tentang status arak dan judi, apakah ianya baik atau buruk buat manusia.

Maka Allah menjelaskan :

قُلْ فِيْهِمَا إِثْمٌ كَبِيْرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ، وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا

Al-Baqarah : 219

Katakanlah kepada mereka : "Pada keduanya (arak dan judi) terdapat dosa (mudarat) yang besar dan beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa (mudarat) keduanya adalah lebih besar berbanding manfaatnya."

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Jika dilihat kepada perspektif judi, walaupun ia berpotensi untuk menjana keuntungan atau meningkatkan ekonomi, namun mudarat dan bahaya yang dapat dicetuskan oleh judi adalah besar dan tidak terjangka.

Ini kerana judi ialah sejenis permainan pertaruhan dari beberapa pihak, yang mana pihak yang menang akan meraih dan mengaut wang pertaruhan dari mereka yang kalah.

Mereka yang terlibat dengan perjudian akan menjadi ketagih dan gila berjudi. Kerana ketagih berjudi, si kaki judi tergamak mengorbankan bajet rumahtangga, bajet persekolahan anak-anak, mensia-siakan wang, membuang masa, saling memaki hamun, sering mengalami tekanan jiwa (kerana selalu kalah), dibebani hutang keliling pinggang, menjadi muflis, bahkan berpotensi besar mengheret si pelakunya ke kancah pembunuhan, permusuhan yang tiada penghujungnya.

Di samping itu judi juga berpotensi mencetuskan budaya rasuah, di samping menimbulkan rasa malas bekerja dan berusaha gigih. Kerana, manusia yang ketagih judi sentiasa ingin mencari jalan pintas untuk kaya, walaupun ia sendiri sering mengalami kerugian dalam pertaruhan.

Itulah antara sebab mengapa judi diharamkan oleh Allah dan Rasul. Peringatan tentang bahaya judi telah lama dijelaskan al-Quran dalam surah al-Maidah : 90 - 91.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (90) إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ

Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) arak, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah, adalah perbuatan keji termasuk perbuatan Syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan.Sesungguhnya syaitan hendak menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu melalui arak dan judi, serta menghalang kamu dari mengingati Allah serta menunaikan solat. Maka berhentilah kamu (dari terlibat dengan perbuatan itu).

Kaum Muslimin yang dirahmati Allah,

Selain itu, judi menjadi haram kerana ianya merupakan satu cara untuk mendapatkan wang dengan cara yang salah dan zalim. Walaupun mereka berjudi itu atas kerelaan hati, namun syarak tidak pernah mengiktiraf kerelaan seperti ini. Ianya umpama zina yang dilakukan secara rela di antara 2 pihak, namun Allah dan RasulNya tetap tidak meredhainya bahkan mengancamkan mereka dengan azab yang amat pedih.

Keuntungan melalui hasil judi tidaklah halal. Ianya adalah salah satu dari sumber rezeki yang haram.

Allah menegaskan :

وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ

Dan janganlah segelintir di kalangan kamu memakan harta orang lain di antara kamu dengan cara yang bathil dan salah.

Al-Baqarah : 188

Selain itu, keburukan memakan harta yang terhasil dari judi dan pertaruhan ini antara lain ialah daging, lemak, tulang serta tumbesaran fizikal yang terhasil dari rezeki haram akan dibakar oleh neraka.

Sabda Rasul s.a.w :

مَنْ نَبَتَ لَحْمُه مِن السُّحْتِ، فالنار أولى به

Sesiapa yang fizikalnya membesar kerana harta haram, maka api nerakalah yang layak membakarnya.

(al-Hakim)

Nabi juga pernah mengingatkan :

إِنَّ رِجَالًا يَتَخَوَّضُونَ فِي مَالِ اللَّهِ بِغَيْرِ حَقٍّ فَلَهُمْ النَّارُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ

Sesungguhnya orang-orang yang mengambil harta orang lain dengan tanpa hak akan dihumbankan ke dalam neraka pada hari kiamat kelak.

(al-Bukhari)

Bahkan Allah s.w.t tidak akan menerima sebarang ibadah serta tidak memperkenankan doa mereka yang bergelumang dengan harta yang haram. Dalam hal ini Ibnu Abbas r.a pernah menyatakan :

لَا يَقْبَلُ اللهُ صلاةً امْرِئٍ وَفِي جَوْفِه حَرَامٌ، حتى يتوبَ إلى الله تعالى مِنْهُ

Allah tidak akan menerima ibadah solat seseorang selagi ia bergelumang dengan harta haram, sehinggalah ia berhenti dan bertaubat nasuha kepada Allah.

(Nukilan dari kitab al-Kabair – Az-Zahabi)

Rasul turut berpesan :

فَإنَّ الرَجُلَ يَرْفَعُ اللُّقْمَةَ إلَى فِيْهِ مِن حرَامٍ فَما يُسْتَجَابُ له دَعْوَة أربعين يوما

Sesungguhnya seorang laki yang sekali menyuap harta haram ke dalam mulutnya tidak akan dilayan permintaan doanya selama 40 hari.

(ad-Dailami)

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah

Setelah menjelaskan keburukan judi pada sudut dunia dan agama, mimbar Jumaat sekali lagi ingin mengukuh kesedaran bahawa perbuatan judi dan pertaruhan dalam apa jua bentuk, sama dengan kerelaan hati atau tidak, mengguna modal sedikit atau banyak, dengan cara meneka nombor atau bertaruh atas keputusan bola sepak, diberikan lesen kebenaran atau tidak, melalui internet atau manual adalah tetap ditegah dan diharamkan oleh Allah dan Rasulnya. Bahkan imam Az-zahabi menggolongkannya dalam (al-Kabair) dosa-dosa besar yang pelakunya tidak akan diampunkan Allah melainkan dengan cara bertaubat nasuha.

Pengharaman judi dan pertaruhan adalah satu ketetapan yang pasti dan qat`iy di sepanjang zaman dan di setiap tempat sehingga tibanya hari kiamat.

Mereka yang terlibat, dalam apa jua bentuk penglibatan dilaknat oleh Allah, rezaki yang terhasil adalah rezeki yang haram serta kehidupan mereka sifar berkat.

Ingatlah, jika judi dan pertaruhan ini menjadi trend majoriti rakyat Malaysia sama ada pada musim Piala Dunia atau di lain masa, maka tidaklah pelik andai Allah menurunkan bencana yang akan mengenai seluruh manusia tanpa kecuali. Azab dari maksiat yang berleluasa ini akan menimpa hatta kepada kanak2 yg tidak berdosa, golongan yang berjemaah di masjid, pelajar yang menuntut ilmu dan lain-lain.

Hal ini telah diingatkan oleh Rasulullah apabila baginda ditanya oleh Ummu Salamah :

يَا رَسُولَ اللَّهِ أَنَهْلِكُ وَفِينَا الصَّالِحُونَ قَالَ نَعَمْ إِذَا كَثُرَ الْخَبَثُ

Ya Rasulullah, adakah kami semua akan ditimpa bencana sedangkan masih ada orang2 soleh di kalangan kami? Baginda menjawab : Ya, jika maksiat dan kefasikan berleluasa.

(Bukhari & Muslim)

Itulah rahsianya mengapa manusia perlu saling memberi nasihat dan teguran. Agar tidak menjadi ibarat nila setitik, rosak susu sebalanga. Kerana segelintir yang buat maksiat, habis seluruh masyarakat turut ditimpa bala.

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم



وَاتَّقُوا فِتْنَةً لَا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ


Al-Anfal : 25

Dan peliharalah dirimu dari pada siksaan yang tidak hanya khusus menimpa orang-orang yang zalim saja di antara kamu. Dan ketahuilah bahwa Allah amat keras siksaan-Nya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pemuda Ashab Al-Kahfi: Muslim atau Nasrani?

Ibnu Kathir  dalam  Al-Bidayah Wa An-Nihayah  (2/114) menukilkan pandangan sebahagian ahli tafsir bahawa tujuh pemuda tersebut wujud selepas...