11 Jun 2017

Solat Makmum dan Imam Tak sama. Boleh berjemaah sekali ke?

Kadang-kadang kita terlewat hadir solat di masjid. 

Masa itu imam dah habis solat. Makmum pun tak ada yang masbuq. Yang ada hanyalah mereka yang sedang solat sunat. Tapi kita nak pahala berjemaah 27 kali ganda tu. So, boleh ke kita berimamkan dengan orang yang sedang solat sunat, sedangkan solat kita jenis fardhu?

Dalam hal ni, ada perbahasan lanjut dalam kitab-kitab. Cuma di sini nak utarakan mazhab Syafi'y yang fleksibel.

Jika situasi di atas berlaku, kita boleh berimamkan orang yang solatnya tak sama dengan solat kita. Dia solat sunat, kita solat fardhu. Atau dia solat fardhu qada', kita solat fardhu yang tunai. Takpe, boleh je.

Cuma mereka letak syarat iaitu solat kita dan dia mestilah sama dari sudut pergerakannya. Maksudnya, solat kita dan si imam ada berdiri, rukuk, sujud 2 kali, duduk antara 2 sujud dan seumpamanya. Kebanyakan solat memang ada semua tu.

Yang dikira tak sama ialah solat kita ada rukuk dan sujud, tapi solat imam takde macam solat jenazah. Solat jenazah hanya ada takbir 4 kali, rukuk, sujud dan rakaat pun tak ada. Maka 'berjemaah' tak berlaku kalau ikut imam yang solatnya macam tu. Kerana clash antara 2 solat tu terlalu ketara dan tak boleh nak ikut.

Maka, selebihnya, kita boleh saja ikut tanpa perlu siasat jenis solat si imam.


(Sumber : Al-Fiqh Al-Islami Wa Adillatuh)

0 ulasan:

Catat Ulasan