16 November 2011

Pembetulan Salah Faham Terhadap Nabi Ibrahim



Berlaku sedikit salah faham terhadap nabi yang bergelar khalilullah ini. 

Segelintir tersalah anggap lalu menyangka bahawa Ibrahim alayhissalam pernah tidak mempunyai agama sebelum dilantik menjadi rasul. Dalam erti kata yang lain, Ibrahim alayhissalam dianggap pernah menempuhi saat kebingungan dalam usaha mencari tuhan yang sebenar.

Ini kerana Ibrahim tidak menyokong kaumnya yang menyembah patung berhala kerana patung itu tidak bercakap, buta dan tuli. Malahan kewujudan berhala itu sendiri bergantung kepada tukang ukirnya, maka bagaimana pula ia boleh memenuhi hajat dan keperluan manusia?

Lalu Ibrahim pun mengalihkan pandangannya kepada bintang, bulan dan matahari serta membuat analisis. Apakah mereka ini layak menjadi tuhan?

Bintang, bulan dan matahari silih berganti muncul di dada langit. Ibrahim meneliti dan memerhati. Namun ke semuanya tidak dapat memenuhi fitrah ingin bertuhan. Sehingga akhirnya Ibrahim menjumpai tuhan yang layak disembah iaitu Allah azza wa jalla.

Itu konklusi dari mereka yang tersalah anggap.

Hakikat sebenarnya bukanlah begitu.

Ada beberapa kaedah yang dipakai dalam merungkai kekeliruan isu ini.

Dimensi Prinsip `Ismah (Ma`sum)

Dimensi ini diperincikan dalam ilmu tauhid.

Kebenaran dalam isu ini ialah setiap nabi dan rasul adalah ‘terpelihara’ (ma`sum). Mereka ini terpelihara daripada terlibat dengan perkara-perkara yang boleh mengaibkan diri, menjatuhkan maruah yang sekaligus menghilangkan kelayakan mereka sebagai rasul dan nabi.

Sebarang penyakit-penyakit yang boleh menghalang manusia dari mendekati dakwah rasul seumpama gila, sopak, penyakit berjangkit dan sebagainya adalah mustahil berlaku. Apa sahaja akhlak dan perangai yang mencederakan maruah rasul adalah sama sekali tidak berlaku seperti mencarut, kencing di khalayak awam, menghisap rokok dan seumpamanya. Segala kesalahan dan dosa, sama ada dosa kecil atau besar, ketika sebelum dan selepas dilantik menjadi rasul dan nabi adalah terhindar dari golongan ini.


Mereka ini golongan istimewa yang dijaga oleh Tuhan agar proses menyampaikan agama Allah menjadi lebih lancar.

“Alah! Dulu dia pun sama minum arak juga. Sekarang ni je baru jadi baik!”

“Nak larang orang lain jangan berbohong? Dulu dia pun 2 X 5...!”

“Eeiii, pergi jauh-jauh dari sini si busuk berkuman!”

Agar manusia tidak menempelak rasul atau memberi alasan begitu bila mereka diajak berubah.

Maka dari prinsip `ismah, nabi Ibrahim alayhissalam sememangnya tidak pernah terpesong atau tersesat akidah

Dimensi Tafsir Al-Quran

Ayat-ayat yang menjadi punca kekeliruan adalah seperti berikut.

وَكَذَلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ (75) فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأَى كَوْكَبًا قَالَ هَذَا رَبِّي فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَا أُحِبُّ الْآفِلِينَ (76) فَلَمَّا رَأَى الْقَمَرَ بَازِغًا قَالَ هَذَا رَبِّي فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَئِنْ لَمْ يَهْدِنِي رَبِّي لَأَكُونَنَّ مِنَ الْقَوْمِ الضَّالِّينَ (77) فَلَمَّا رَأَى الشَّمْسَ بَازِغَةً قَالَ هَذَا رَبِّي هَذَا أَكْبَرُ فَلَمَّا أَفَلَتْ قَالَ يَا قَوْمِ إِنِّي بَرِيءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ (78) إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِيفًا وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ (79)

75. Dan demikianlah Kami perlihatkan kepada Nabi Ibrahim akan kebesaran dan kekuasaan Kami di langit dan bumi, dan supaya dia (Ibrahim) menjadi orang yang percaya dengan sepenuh keyakinan.
76. Maka ketika waktu malam yang gelap tiba, dia melihat kepada bintang dan berkata : “Inikah tuhanku?” kemudian apabila bintang terbenam, dia berkata pula : “Aku tidak suka (tuhan) yang terbenam hilang!”
77. Kemudian apabila ia melihat bulan terbit, dia berkata lagi : “Inikah tuhanku?” Maka setelah bulan itu terbenam, berkatalah ia : “Sekiranya aku tidak diberikan petunjuk oleh tuhanku, nescaya aku akan termasuk di kalangan kaum yang sesat”.
78. Kemudian apabila ia melihat matahari sedang terbit, ia berkata lagi : “Inikah tuhanku? Ini lebih besar!” Namun setelah matahari terbenam, dia berkata pula :  “Wahai kaumku! Sesungguhnya aku berlepas diri  dari apa yang kamu sekutukan Allah dengannya!”
79. “Sesungguhnya aku hadapkan muka dan diriku kepada Allah yang menciptakan langit dan bumi, serta aku tetap di atas dasar tauhid. Dan aku bukanlah dari kalangan golongan yang menyekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain)”.

Al-An`am : 75 - 79

Pembacaan ayat-ayat tersebut perlu digabungkan dengan tafsiran yang muktabar. Supaya kefahaman menjadi tepat dan objektif.

Perhatikan ayat ke-78 dan 79. Ianya petanda jelas bahawa Ibrahim alaihissalam bukan kebingungan mencari Tuhan. Bahkan aqidah Ibrahim sudah utuh berlandaskan La Ilaha Illah. Cuma Ibrahim ketika itu sedang mengamalkan teknik ‘taslim jadaliy’ dengan kaum yang bertuhankan bintang, bulan dan matahari.

Agak sukar untuk menterjemah istilah tersebut secara literal. Namun kefahamannya ialah menggunakan pendekatan menukar dakwaan lawan sebagai hujah ‘makan tuan’ terhadap lawan. Dengan kata lain, kita memperakui hujah dan dakwaan lawan di peringkat awal, lalu menjadikan hujah dan dakwaan yang sama sebagai cara mendiamkan lawan.

Ibrahim sememangnya seorang yang bijaksana. Beliau tidak menggunakan pendekatan menghentam @ provokasi dalam menghadapi kaumnya.

Jika awal-awal lagi Ibrahim memanggilkan mereka “Wahai golongan yang sesat! Wahai golongan tak berotak! Sembahlah tuhan yang benar!” sudah tentu kaumnya tidak akan melayan panggilan Ibrahim. Bahkan sudah tentu juga Ibrahim tidak sempat menyatakan kebenaran kerana sibuk berkelahi, bertengkar atau dihalau penentangnya.

Tetapi dengan kaedah ‘taslim jadaliy’, Ibrahim seakan mengiyakan bintang, bulan dan matahari sebagai tuhan bagi menarik perhatian penganutnya. Ibrahim duduk bersama mereka di waktu malam memerhatikan bulan dan bintang sambil menyatakan : “Owh, ini adalah tuhan?” 

Namun setelah bintang lenyap, bulan dikalahkan siang, Ibrahim menolak ketuhanan bintang dan bulan dengan alasan : “Bukan tuhan namanya jika ia lenyap atau dikalahkan siang.”

Begitu juga di waktu siang. Ibrahim alayhissalam menzahirkan persetujuan terhadap ketuhanan matahari di hadapan penganutnya. Namun apabila matahari hilang ditelan malam, Ibrahim dengan tegas menyatakan :

“Wahai kaumku! Sesungguhnya aku berlepas diri  dari apa yang kamu sekutukan Allah dengannya!. Sesungguhnya aku hadapkan muka dan diriku kepada Allah yang menciptakan langit dan bumi, serta aku tetap di atas dasar tauhid. Dan aku bukanlah dari kalangan golongan yang menyekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain)”.

Semoga Allah merahmati nabi Ibrahim. Beliau telah mewariskan teladan terbaik dalam kebijaksanaan berhujjah buat penegak-penegak kebenaran sepanjang zaman.

Semoga style dan approach Ibrahim alayhissalam menjadi pengajaran yang menyerap masuk ke dalam jiwa pencinta kebenaran.


Rujukan :
- Tafsir Al-Qurtubi –  Al-Imam Al-Qurtubi
-  Tafsir Mukhtasar Ibnu Kathir – Dr. Ali As-Sobuni
-  Tafsir Syaikh Sya`rawi – Allamah Syaikh Ash-Sya`rawi
-  Mawaqif Al-Anbiya` Fi Al-Quran : Tahlil Wa Taujih – Dr. Solah Abdul Fattah Al-Kholidi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pemuda Ashab Al-Kahfi: Muslim atau Nasrani?

Ibnu Kathir  dalam  Al-Bidayah Wa An-Nihayah  (2/114) menukilkan pandangan sebahagian ahli tafsir bahawa tujuh pemuda tersebut wujud selepas...