11 November 2011

Jin Juga Seperti Kita!



Sesetengah manusia amat mengkagumi kehebatan jin dan bergantung kepada mereka. Jin dianggap berupaya memberitahu manusia tentang sesuatu perkara yang bakal berlaku. Ini kerana jin dikatakan mengetahui perkara-perkara ghaib dan sesuatu yang akan terjadi di masa hadapan.

Benarkah begitu?

Manusia amat jarang bertemu jin, apatah lagi bersosial dan bermesra dengan mereka. Namun, anehnya sesetengah manusia mempercayai bulat-bulat dengan kata-kata dan saranan jin!

Masa bila mereka berkenalan lalu menjadi ‘member kamcing’ jin?

Kepercayaan terhadap seseorang akan datang setelah perkenalan terjalin dalam tempoh yang agak lama. Ia melalui proses perkenalan, pemerhatian, ramah mesra serta berkongsi pengalaman susah senang bersama. Setelah itu, barulah keputusan layak dibuat, apakah insan tersebut boleh dipercayai atau sebaliknya.

Tetapi proses itu tidak pula dilakukan ke atas jin. Tau-taunya jin sudah boleh dipercayai.

Pelik bukan?

Tunjuk ajar Al-Quran

Allah memberitahu bahawa jin adalah sama seperti manusia.

Sama dari sudut pengetahuan dan kefahaman. Siapa yang belajar akan lebih berpengetahuan dari yang tidak belajar. Natijahnya, manusia boleh jadi lebih pandai daripada jin dan begitu juga sebaliknya. Asal usul api atau tanah tidak pernah mewujudkan perbezaan dari sudut kualiti pengetahuan.

“Siapa berusaha dialah dapat!” Kata pepatah arab yang telah diterjemahkan.

Yang mengetahui secara mutlak hanyalah Allah jua. Dia Maha Mengetahui sesuatu yang telah, sedang dan akan berlaku, yang zahir dan yang ghaib.

Allah memberitahu :

إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَيُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْأَرْحَامِ وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ مَاذَا تَكْسِبُ غَدًا وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ بِأَيِّ أَرْضٍ تَمُوتُ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ

Sesungguhnya Allah memiliki pengetahuan yang tepat tentang hari kiamat. Dialah jua yang menurunkan hujan dan mengetahui dengan tepat tentang apa yang ada di dalam rahim ibu yang mengandung. Sedangkan tiada seorang pun yang benar-benar tahu apa yang akan dilakukanya pada esok hari dan tiada seorang yang dapat mengetahui di lokasi manakah ia akan menemui kematian. (Bahkan) Sesungguhnya Allahlah yang Maha Mengetahui lagi amat meliputi ilmuNya.

Luqman : 34

Pengetahuan tentang perkara ghaib adalah eksklusif mutlak milik Allah jua. Bukan milik jin, bomoh dan juga pengarah-pengarah filem!

Renungi firman ini :

قُلْ لَا يَعْلَمُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللَّهُ

Katakanlah (Ya Muhammad) : Tiada sesiapa pun  di langit dan di bumi yang mengetahui perkara-perkara ghaib melainkan Allah!

An-Naml : 65

Tarikh kiamat, alam barzakh, alam akhirat, alam jin, alam malaikat, sesuatu yang bakal berlaku, ruh si mati dan yang seumpama dengannya hanya diketahui oleh Allah jua.

Kecuali maklumat-maklumat ghaib yang diisytiharkan oleh Allah melalui al-Quran dan as-Sunnah, maka ketika itu manusia berpeluang mengetahui secebis ilmu yang bersifat terhad dari keseluruhan maklumat.

“Maklumat bersifat ghaib itu urusanKu! Makhluk seperti malaikat, jin dan insan hanya mengetahuinya sedikit sahaja, itu pun sangat terhad!” kata Allah.

Itu konklusi dari mafhum ayat 85 dari surah al-Isra`.

Di sebalik kematian Nabi Sulaiman

Cara kematian Nabi Sulaiman alayhissalam dianggap unik. Baginda wafat dalam keadaan berdiri sambil bertongkat di atas sebatang kayu.

Lebih ajaib lagi, kematian Baginda berlaku di hadapan sekumpulan buruh jin yang sedang sibuk membina Baitul Maqdis. Oleh kerana Baginda kekal dalam posisi berdiri, jin-jin tersebut tetap terus mengangkat batu, membina dinding, meratakan lantai dan yang sewaktu dengannya.

“Bila la bos kita tu nak balik rehat? Dah berhari-hari tercegat kat situ. Tak lenguh ke dia berdiri lama-lama?” Keluh seorang buruh jin.

“Betul juga. Alah! Kita buat je la kerja kita. Nanti bos marahkan kita pula. Jangan banyak soal!” Cadang seorang lagi buruh jin.

Jin-jin itu memang takut dengan Nabi Sulaiman alayhissalam.

Bulan demi bulan berlalu. Nabi Sulaiman kekal ‘mengawasi’ buruh-buruhnya sambil berdiri dengan tongkat. Jin-jin sudah mula penat. Tapi mereka gagahi juga kerana gerun mereka kepada nabi Sulaiman mengatasi kepenatan.

Tiba-tiba nabi Sulaiman rebah ke tanah. Jin-jin saling berpandangan kehairanan. Nabi Sulaiman pengsankah?

Setelah diselidik, rupa-rupanya tongkat Baginda sudah mereput kerana dimakan anai-anai! Baru jin-jin tahu bahawa selama ini nabi Sulaiman telah meninggal dunia. Patutlah Baginda ‘membiarkan’ saja anai-anai memakan tongkatnya. Patutlah Baginda sanggup berdiri lama tanpa solat dan berehat.

Pembinaan sudah pun siap. Namun jin-jin itu masih menggaru kepala kehairanan. Bagaimana mereka tidak menyedari kematian Sulaiman?

Ada Ibrah di sebalik kematian Sulaiman alayshissalam. Allah merakamkan kisah ini dalam surah Saba`, ayat 14.

فَلَمَّا قَضَيْنَا عَلَيْهِ الْمَوْتَ مَا دَلَّهُمْ عَلَى مَوْتِهِ إِلَّا دَابَّةُ الْأَرْضِ تَأْكُلُ مِنْسَأَتَهُ...

Apabila Kami telah menetapkan kematian (Nabi Sulaiman), maka tidak ada yang menunjukkan kepada jin tanda-tanda kematiannya melainkan anai-anai yang memakan tongkatnya (sehingga reput)…


Cuba perhatikan penghabisan ayat ini.

...فَلَمَّا خَرَّ، تَبَيَّنَتِ الْجِنُّ أَنْ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ الْغَيْبَ مَا لَبِثُوا فِي الْعَذَابِ الْمُهِينِ

…Maka apabila Sulaiman telah rebah, baru ternyata kepada jin-jin bahawa kalaulah mereka mengetahui perkara-perkara ghaib, pasti mereka tidak akan terus bekerja berat dalam keadaan terseksa dan hina.

“Pappp!!” seorang jin menepuk dahinya sendiri.

“Laa, dah setahun nabi Sulaiman mati rupanya!??” keluh seorang jin di sebelahnya.

“Kalau aku tahu dia dah mati, dah lama aku berhenti kerja ni…” ujar seorang lagi dengan nada kesal.

Sulaiman alayhissalam mati betul-betul di hadapan sekumpulan jin. Namun tiada seorang  pun dikalangan mereka yang menyedarinya sehinggalah setahun berlalu.

Jika yang berlaku di depan mata pun jin tak tahu, maka apatah lagi benda-benda ghaib dan perkara yang belum berlaku.

Sumber mutlak berkaitan alam ghaib dan masa hadapan adalah pengkhabaran Allah di dalam al-Quran dan as-Sunnah. Sumber selain itu adalah tidak benar dan terdedah kepada pendustaan dan kesesatan.

Benarlah Rasulullah s.a.w yang berpesan

“Aku tinggalkan kepada kamu 2 perkara. Kamu tidak akan sesat selagi kamu berpegang teguh dengan kedua-duanya, iaitu kitab al-Quran dan Sunnahku.”


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pemuda Ashab Al-Kahfi: Muslim atau Nasrani?

Ibnu Kathir  dalam  Al-Bidayah Wa An-Nihayah  (2/114) menukilkan pandangan sebahagian ahli tafsir bahawa tujuh pemuda tersebut wujud selepas...