25 November 2011

Kebenaran Tuhan Pada Jari-Jemari Insan


Allah pernah menggunakan istilah jari ketika menjawab keraguan segolongan insan. 

Ianya disebutkan dalam surah Al-Qiyamah, ayat 3 dan 4.

Allah menceritakan :

‌أَيَحْسَبُ ‌الْإِنْسانُ ‌أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظامَهُ (3) بَلى قادِرِينَ عَلى أَنْ نُسَوِّيَ بَنانَهُ (4)
Apakah manusia itu mengira Kami tidak mampu menghimpunkan kembali tulang belulang manusia dan menghidupkannya semula? (Bukan sekadar itu) Bahkan Kami berkuasa untuk membentuk semula jari-jarinya!

Golongan kafir di zaman Rasulullah s.a.w pernah mempersoalkan kemampuan Allah untuk menghidupkan semula insan yang telah mati.

“Bagaimana manusia yang telah hancur luluh di dalam tanah itu boleh dibangkitkan lagi?” sindir Abu Jahal.

“Tak masuk akal!” Ujar Adiyy bin Rabi`ah

Allah telah memberi respon kepada golongan yang ragu-ragu. Ianya sebuah respon yang mukjizat. Respon yang telah menjadi salah satu sistem pengenalan diri manusia di seluruh dunia.

Tuhan bukan setakat boleh mencipta semula daging dan tulang manusia yang telah mati, nak bentuk semula corak dan garisan pada jari-jemari pun Tuhan berkuasa melakukannya!

Ada hikmah besar kenapa Allah memilih jari dalam responNya.

Walaupun jumlah manusia sudah mencapai 7 bilion, namun hingga sekarang tiada laporan yang menunjukkan wujud kesamaan corak jari antara 2 insan.


Ajaib bukan? Luasnya permukaan jari sekitar 1 cm X 2 cm tetapi tetap mampu menampilkan perbezaan dari sudut corak dan garisannya. Ia bukan calang-calang corak lengkungan. Ianya adalah identiti untuk setiap insan!

Tiada sebarang kesamaan walaupun di antara kembar seiras!
                                                          

Nabi Muhammad s.a.w yang tidak tahu membaca dan menulis itu telah menyampaikan wahyu ini semenjak lebih dari 1400 tahun yang lampau. Tetapi kita baru menyedari fungsi ayat ini sejak 131 tahun yang lepas melalui penemuan Sir Francis Galton pada tahun 1880.

Rujuk : https://criminal.findlaw.com/criminal-procedure/fingerprints-the-first-id.html



Sejak itu, cap jari telah banyak membantu dalam proses pengecaman identiti manusia. Bermula dari proses pengecaman manusia melalui kad pengenalan dan paspot hinggalah kepada kes-kes jenayah seperti pembunuhan, rompakan, kecurian dan sebagainya.

Banyak pihak yang mendapat manfaat dari cap jari ciptaan Tuhan. Skuad penyiasat, ahli forensik, jabatan pendaftaran dan termasuklah juga pengarah-pengarah drama penyiasatan bersiri seperti Crime Scene Investigation (CSI) yang popular itu.


Beleklah ibu jari. Kemudian renunglah firman Allah dalam surah al-Qiyamah tadi. Tidakkah terzahir kebijaksaan dan kualiti tinggi perancangan Allah dalam mencipta jari-jemari?

Dari situ, tidakkah juga kehebatan sistem cap jari menjadi dalil atas kehebatan Islam buat kehidupan insan?

Renungilah selalu ayat ke-88 surah an-Naml. Ulangilah bacaan dan kefahamannya.

صُنْعَ اللهِ الَّذِيْ أَتْقَنَ كُلَّ شَيْءٍ
Begitulah kerja buat Allah yang mencipta tiap-tiap sesuatu dengan teliti.
'Jari' telah menjadi bukti kesempurnaan dan kehebatan ajaran Islam. Kerana Islam dan jari  itu berkongsi Pencipta yang sama.

Tidak diragui lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pemuda Ashab Al-Kahfi: Muslim atau Nasrani?

Ibnu Kathir  dalam  Al-Bidayah Wa An-Nihayah  (2/114) menukilkan pandangan sebahagian ahli tafsir bahawa tujuh pemuda tersebut wujud selepas...