18 Disember 2011

Bagaimana Menulis dan Menjelmakan Tulisan Arab Dalam Android


Baru-baru ini ada seorang sahabat bertanya, macamana nak taip tulisan arab dalam smartphone yang menggunakan Android OS?

Ada beberapa kaedah untuk mendapatkan cara tersebut. Ada yang free, ada yang berbayar.
Kalau nak yang berbayar, ada beberapa cara lagi, iaitu antaranya :


1. Beli tablet jenama tertentu yang memang dah ada font Arab. Setakat yang saya tahu tablet yang ada font Arab dan boleh baca tulisan Arab ialah Acer Iconia. Samsung Galaxy Tab setakat yang diketahui hanya mampu menjelmakan tulisan arab, tapi masih belum memiliki kemudahan menaip tulisan arab. Mungkin kerana tabiat Android versi Honeycomb sudah begitu. Kalau nak juga kena install huruf Arab secara berasingan.

Ini keyboard maya Acer Iconia 


2. Kalau tak minat jenama Acer, boleh beli Ipad atau Iphone. Jenama ni memang dah ada huruf Arab secara automatik. Boleh taip dan baca sekaligus. Tapi macam yang kita tahu ia tidak menggunakan Android OS. Ia menggunakan Apple OS. Ianya sudah tentu berbeza dan melibatkan minat dan keselesaan pengguna.

3. Kalau tak mau Acer atau Apple juga, maka kita kena install huruf Arab di kedai-kedai tertentu. Setakat yang saya tau, di Lowyat ada perkhidmatan macam tu. Harganya sekitar RM 60 – Rm 70. Tapi yang agak lecehnya, kalau nak install font, ia menyebabkan seluruh sistem HP akan di‘re-format’ semula. Bagi yang baru beli mungkin tak kisah. Tapi bagi yang dah lama beli, dah simpan gambar, video, audio dan ambil pelbagai application dari Market, mungkin fikir 2-3 kali.

Kalau nak yang free tanpa perlu tukar jenama lain atau install, maka ini langkah-langkahnya.
1.        
Pertama, buka Market.


Lepas tu, tekan ikon kanta sebelah kanan, atas dan taip 'Keyboard From Android 2.3'. Lepas tu install.


 Lepas tu, Install 'Arabic LP for GK'


Ba`din, install 'Opera Mobile Browser'. Tapi ingat, dalam Market ada satu lagi browser Opera yang seakan sama, namanya Opera Mini Browser. Usah ambil yang ini. Ia kurang membantu.


*      *      *      *      *

Lepas dah install semua tu, kita akan praktis pulak.
Bila nak taip huruf Arab, kita kena ubah dulu method keyboard. Caranya tekan 2 saat dekat ruang kosong tulisan. Nanti akan keluar paparan Edit Text. Then pilih Input method.


Sila pilih Gingerbread keyboad.


 Maka, akan keluarlah bentuk keyboard seperti di bawah.

Nampak tak kalimah English dekat butang space tu? Sila leretkan ke kanan atau ke kiri. Huruf-huruf di keyboard akan berubah seperti berikut...


Tadaaa...!


Namun perlu diingatkan disini. Walaupun kita sudah boleh taip arab, tapi tak semua keadaan mengizinkan kita berbuat demikian.

Contohnya gambar di bawah. Kalau nak tulis SMS, huruf Arab memang kelihatan, tapi dalam keadaan tak bersambung. Jadi, untuk SMS ia amat tidak membantu.

(Sambungkan huruf yang bercerai di atas supaya menjadi kalimat yang difahami.... hehe)


 Habis tu, kaedah ini boleh digunakan di mana?

Ia hanya boleh digunakan dalam paparan Opera Mobile Browser yang anda install dari Market tu. 

Kalau nak guna dalam browser Internet yang tersedia dalam smartphone anda, ia akan jadi seperti di bawah. Hurufnya akan terpapar berasingan!




Jadi, gunakan Opera Mobile. Ketika mula-mula taip, memang hurufnya tak bersambung.



Tapi bila anda sentuh sekali di mana-mana ruang page atau tekan butang back, huruf-hurufnya akan jadi seperti ini!


Ini adalah result dari search. Tulisan Arabnya boleh dibaca. Cuma untuk setakat ini, khatnya tak boleh diubah.




Berikut adalah paparan perbezaan tulisan arab antara 2 browser.

Ini dari Internet browser


Ini dari Opera Mobile browser

Jadi, itulah teknik yang dapat saya kongsikan. Jika anda ada teknik yang lebih mantap dan baik, kongsi-kongsikanlah ye...

Memang agak leceh. Tapi sekurang-kurangnya ia percuma. Nak reply facebook dalam bahasa Arab pun boleh. Tapi kena guna Opera Mobile lah!

Selamat mencuba!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pemuda Ashab Al-Kahfi: Muslim atau Nasrani?

Ibnu Kathir  dalam  Al-Bidayah Wa An-Nihayah  (2/114) menukilkan pandangan sebahagian ahli tafsir bahawa tujuh pemuda tersebut wujud selepas...