Apabila Allah melarang manusia dari sesuatu perkara, itu bererti tegahan tersebut mempunyai mudarat 100%, tiada ada langsung sebarang manfaat padanya. Sama ada di dunia atau akhirat.
Ataupun, jika terdapat manfaat pada perkara yang ditegah itu, maka ianya tidaklah bersifat dominan. Yang dominan tetap mudarat, keburukan dan kejahatan.
Atau manfaat tersebut hanya bersifat sementara. Yang kekal lama adalah mudarat dan penyeksaan.
Kaedah ini telah diisyaratkan oleh al-Quran ketika turun ayat ‘peringkat ke-2’ dalam proses pengharaman arak dan judi.
قُلْ فِيْهِمَا إِثْمٌ كَبِيْرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ، وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا
Katakanlah kepada mereka : "Pada keduanya (arak dan judi) terdapat dosa (mudarat) yang besar dan beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa (mudarat) keduanya adalah lebih besar dari manfaatnya."
Al-Baqarah : 219
Arak dan judi walaupun boleh menghilangkan dahaga, menjana keuntungan bagi yang menjualnya atau menang dalam pertaruhan, namun mudarat dan bahaya yang ditimbulkan oleh arak dan judi adalah besar dan tidak dijangka.
Kerana mabuk, si pemabuk boleh melakukan pembunuhan, merogol, merosakkan harta benda, memandu secara merbahaya, terbabit dalam pergaduhan, mendapat penyakit kronik, maruah menjadi rendah dan sebagainya.
Kerana ketagih berjudi, si kaki judi akan mengorbankan bajet rumahtangga, bajet persekolahan anak-anak, mensia-siakan wang, membuang masa, saling memaki hamun, sentiasa sakit jiwa (kerana selalu kalah), hutang keliling pinggang, menjadi muflis, bahkan berpotensi besar mengheret si pelakunya ke kancah pembunuhan, permusuhan yang tiada hujungnya.
Hidup tidak tenang.
Jalbu Manfaah Wa Dar`u Mafsadah
Imam ash-Syatibi menyatakan, ciri ‘mengambil manfaat dan menolak mudarat’ sebenarnya adalah tujuan (maqasid) utama di sebalik setiap arahan dan tegahan syara`.
(al-Muwafaqat, Jil. 1, Bah. 2, Hlm. 4)
Kerana itu Syaikh Izzuddin Abdus Salam menyimpulkan, segala apa yang ada di dalam ajaran Islam adalah maslahah (manfaat dan kebaikan).
وَالشَّرِيْعَةُ كُلُّهَا مَصَالِحُ، إِمَّا بِدَرْءِ مَفَاسِدَ أَوْ بِجَلْبِ مَصَالِحَ
(Qawaid al-Ahkam fi Masalih al-Anam, Jil. 1, Hlm 14)
Tinggal lagi manusia perlu menggunakan akal untuk mencari dan mengkaji apakah kebaikan dan kejahatan yang tersirat di sebalik suruh dan tegah syara`.
Belajar dan membaca antara kaedah terbaik untuk memahami rahsia Allah di sebalik sesuatu pensyariatan.
Manusia yang masih normal dan berfitrah pastinya membenci segala kejahatan dan keburukan. Dengan kata lain, mereka yang suka, minat dan menyokong segala bentuk perkara yang boleh menimbulkan mudarat adalah tidak normal dan kehilangan ciri fitrah.
Mereka ini boleh juga dikatakan kurang berakal dan tidak berapa siuman.
Fitrah adalah pakej yang disertakan Allah pada setiap insan.
اَلخِلْقَةُ التي يكونُ عليها كُلُّ مَوجُودٍ أوَّلَ خَلْقِهِ وَالطبِيْعَةُ السليمةُ لَمْ تَشُبْ بِعَيْبٍ. وعند اصطلاح الفلاسفة الاستعداد لإصابَةِ الْحُكْمِ والتمييزُ بين الحق والباطل
Fitrah ialah ciptaan yang wujud pada setiap insan sejak permulaan kejadiaannya dan ianya tabiat normal yang tidak pernah dicemari (oleh unsur-unsur perosak). Menurut ahli falsafah, fitrah ialah rasa kesediaan untuk menerima hukum yang betul dan kemampuan membezakan antara yang benar dan salah.
(Mu`jam al-Wasit, Bab Huruf Fa`)
Namun jika tidak dipelihara dengan ilmu dan iman, fitrah pantas bertukar menjadi fitnah.
Ghani Minhat Pun Tak Minat Judi Bolasepak
Walaupun beliau tidak menyatakan alasan dari sudut agama, namun bantahan beliau adalah berpunca dari fitrah insani yang bencikan keburukan, kejahatan dan kemudaratan. Judi, bukan sekadar menyebabkan dosa kepada mereka yang terbabit, bahkan berpotensi mencetuskan gejala rasuah dalam sukan bolasepak tempatan.
Mutu permainan bolasepak negara belum pun sehebat China, Jepun dan Korea. Apabila judi bolasepak diberi ruang, gejala rasuah yang pernah mencemarkan negara pada suatu ketika dulu tidak mustahil kembali lagi. Pemain-pemain bermain tidak sepenuh hati. Keputusan perlawanan perlu mengikut ketentuan mereka yang bertaruh. Para penyokong tertipu dengan aksi lincah yang dibuat-buat.
Buku Manual Iswara
Adalah dianggap tidak bijak atau kurang berakal jika menggunakan buku manual Proton Gen2 sedangkan kereta yang dibeli adalah Proton Iswara.
Pihak syarikat pengeluar hanya mampu tersenyum sinis mendengar alasan bengap tersebut.
Mereka yang reka. Mereka lebih tahu.
Agar pengguna benar-benar mengguna. Bukan dipergunakan.
Justeru, segala yang terdapat dalam ‘manual book’ al-Quran dan Sunnah adalah ‘direction to use’ yang digubal Allah sebagai panduan buat ‘produk’ Allah bernama MANUSIA.
Setiap Arah (Amr) dan Tegah (Nahi) dari Allah dan Rasul mengandungi pelbagai kebaikan untuk mereka yang menurutinya sementara pelbagai jenis keburukan menanti mereka yang enggan dan ingkar.
إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ
Sesungguhnya syaitan hendak menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu melalui arak dan judi, serta menghalang kamu dari mengingati Allah dan menunaikan solat. maka berhentilah kamu (dari mengerjakan pekerjaan itu).
(Al-Maidah : 91)
Allah menyedarkan manusia.
إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ
Sesungguhnya Aku maha mengetahui apa yang kamu tidak ketahui
(Al-Baqarah : 30)
Jangan jadi seperti si bodoh sombong tadi. Lain produk yang dibeli, lain pula buku manual yang dirujuk.
Jadilah orang yang bijak. Usah jadi pengasas maksiat. Ramai yang menanti di peringkat 'downline' sana. Kering-kering dapat dosa.
Semoga pihak-pihak berkuasa agama, mufti-mufti dan mereka yang punya pengaruh ‘bersuara’ dalam isu ini. Suara anda lebih beraura dan lebih didengar.
Semoga kerajaan kita dikuasai oleh mereka ‘lebih normal’ dan cintakan fitrah. Kerana kuasa anda mampu menidakkan anasir pencetus fitnah.
Bantu kami Ya Allah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan