22 November 2011

Stratosfera & Mesosfera : Tanda Maha Kasih Allah Buat Manusia

Di antara sesuatu perkara yang semua orang tahu mengenainya ialah langit.

Kedudukannya berada di bahagian atas seluruh hidupan di bumi. Melihatnya membuatkan kepala terdongak.

Hampir 300 kali langit disebut di dalam Al-Quran. Kebanyakannya disebut dalam bentuk kata jamak manakala selebihnya dinyatakan dalam bentuk kata tunggal.

Angka tersebut menggambarkan seriusnya Al-Quran dalam mengajak manusia mengenal Allah sebagai Tuhan dengan penuh kesedaran.

Mengenali Tuhan melalui produk ciptaanNya. Lalu timbul rasa kagum dan agung terhadap pencipta.

Persis mereka yang kagum dengan jenama Honda. Keyakinan dan kekaguman itu terbit setelah mereka merenung dan ‘merasai’ kehebatan produk Honda.

Allah mengajak kita melihat langit.

أَفَلَمْ يَنْظُرُوا إِلَى السَّماءِ فَوْقَهُمْ كَيْفَ بَنَيْناها وَزَيَّنَّاها ‌وَما ‌لَها ‌مِنْ ‌فُرُوجٍ

Tidakkah mereka mahu merenung langit yang berada di atas mereka, bagaimana Kami membinanya (tanpa tiang) serta Kami hiasinya (dengan bintang dan planet) dan tidak ada  pula padanya retak dan rosak?
Qaf : 6


Berbicara tentang keajaiban langit memang tiada hujungnya.

Walaupun penemuan demi penemuan berjaya dihasilkan, langit masih sarat dengan 1001 misteri. Masih banyak yang belum benar-benar difahami. Keluasan langit di luar atmosfera, persoalan tentang wujudkah hidupan di planet dan bintang, saiz bintang, ukuran dan jarak, galaksi dan pelbagai lagi.

Berfikir tentangnya boleh membuatkan manusia merasa kerdil dan lemah.

Merasa kerdil berhadapan keajaiban langit. Merasa lemah berhadapan kehebatan sistem ciptaan Tuhan.

“Perghh…!” respon sebuah hati. Tiada kalimah yang mampu terucap.

Fungsi langit di Mesosfera

Setiap rumah, sekolah dan dewan mesti ada bumbung. Binaan yang tiada bumbung adalah binaan yang tidak siap. Ia masih belum sempurna. Bumbung sangat penting bagi sebuah binaan. Ia berfungsi melindungi penghuninya dari hujan, cuaca panas, habuk dan udara sejuk.

Siapa pun tidak ingin menghuni rumah yang tiada bumbung walaupun lantai, dekorasi dan dindingnya mewah dan bercat indah.

Kerana itu langit adalah antara tanda kasih sayang Allah kepada manusia. Ia direka dengan sistem yang sangat canggih bagi melindungi kita di bumi.

Allah menjelaskan sebahagian fungsi langit.

وَجَعَلْنَا السَّمَاءَ سَقْفًا مَحْفُوظًا وَهُمْ عَنْ آيَاتِهَا مُعْرِضُونَ

Dan Kami jadikan langit itu bumbung (untuk bumi) yang terpelihara (dari bocor atau rosak) dan terkawal (dengan sistem), tetapi manusia itu tetap berpaling (tidak memperdulikan) tanda-tanda (kehebatan Kami) padanya.

Al-Anbiya` : 32

Bumi selamat dihuni kerana langit berfungsi sebagai bumbung yang melindungi hidupan.



Sebenarnya, setiap hari bumi kita di‘serang’ oleh asteroid. Namun lapisan Mesosfera di langit telah menjadi ‘bumbung’ protektif. Mana-mana objek yang cuba masuk ke kawasan atmosfera bumi akan bergeser dengan udara di zon Mesosfera lalu terbakar, justeru tiada meteor atau asteroid yang menghempap manusia atau merosakkan binaan dan permukaan bumi.

Mujur bumi tidak seperti bulan. Allah mencipta bulan tanpa bumbung protektif. Sebab itu banyak kawah kecil dan gergasi di permukaan bulan. Ini disebabkan oleh komet atau asteroid yang sentiasa menghentam bulan.



Bulan itu hanya bersebelahan dengan bumi dengan jarak lebih kurang 300,000 km sahaja!

Namun, alhamdulillah atas nikmat langit untuk bumi.

Bumbung bumi : Stratosfera

Selain itu langit juga bertindak sebagai penapis cahaya matahari. Cahaya matahari yang original sebenarnya amat merbahaya untuk manusia dan hidupan lain. Sinaran pembunuh ultra ungu yang belum ditapis boleh menjadikan hidupan di bumi mati dan pupus. Tetapi Pentadbir alam ini telah menyediakan molekul ozon di lapisan Stratosfera agar segala sinaran ultra ungu merbahaya dapat ditapis, lalu matahari menjadi nikmat dan manfaat untuk semua hidupan.

Alhamdulillah tidak ada yang mengadu kanser kulit dan katarak setelah terkena cahaya matahari.

Ramai bayi yang baru lahir didedahkan di bawah sinaran matahari waktu dhuha. Betapa mudah dan percumanya cahaya suria di waktu itu dalam mengurangkan risiko demam kuning.
Ramai suri rumah yang tidak serik menjemur dan mengangkat pakaian di bawah terik matahari.

Ramai buruh binaan yang mampu ‘menjemur’ diri di bawah terik matahari demi sesuap rezeki yang halal.

Haiwan dan tumbuhan menjalani hidup dengan aman dan tiada sebarang gangguan. Semuanya tenang menjalani kehidupan tanpa mengeluh dengan mudarat sang suria!

Lapisan ozon di Stratosfera itu benar-benar telah menjadi bumbung hidupan.

Setiap saat kita menikmati bumbung ajaib Tuhan. Namun kenapa kita sampai hati dan tergamak mengkufuri Tuhan?

Meninggalkan solat, mendedahkan aurat, terlibat dengan hasil mahsul haram, memandang sepi majlis ilmu, menzalimi yang lemah, berhasad dengki, menghina hukum Tuhan dan pelbagai lagi bentuk kufur nikmat yang manusia lakukan…..!

Langit adalah anugerah Allah untuk semua. Untuk Muslim, Non Muslim, haiwan dan tumbuhan. 

Ia bukti kasih sayang Allah yang mendalam kepada semua makhlukNya di dunia. Nikmat-nikmat itu boleh menjadi wasilah untuk insan memperbaiki iman dan amalan mereka.

Sedikit befikir dan merenung terhadap langit akan membuatkan kita terharu dengan luasnya kasih sayang Tuhan kepada kita.

Marilah sama-sama kita berterima kasih kepada Allah.

Berterima kasih bukan sekadar melafazkan ‘alhamdulillah’! tapi juga dengan melaksanakan sarananNya serta menjauhi laranganNya!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pemuda Ashab Al-Kahfi: Muslim atau Nasrani?

Ibnu Kathir  dalam  Al-Bidayah Wa An-Nihayah  (2/114) menukilkan pandangan sebahagian ahli tafsir bahawa tujuh pemuda tersebut wujud selepas...