29 April 2010

Ada Apa Dengan Matahari?

Allah berfirman :

وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا
Demi matahari dan cahayanya di waktu pagi

Allah telah menggunakan matahari sebagai bahan sumpah.

Ada apa dengan matahari?

Ulama tafsir menyatakan bahawa, selain tujuan menarik perhatian manusia terhadap kepentingan perkara yang disebut setelah pernyataan sumpah atau ‘jawab qasam’, uslub ini juga digunakan untuk menzahirkan kehebatan sesuatu yang dijadikan bahan sumpahan.

Dalam konteks yang di atas, Syaikh Syanqiti menyebutkan :

Disertakan sumpahan (qasam) pada setiap ayat Quran sebagai isyarat kepada kesan-kesan agung yang dapat dilihat dan disentuh dengan pancaindera, sekaligus membuktikan kekuasaan Allah yang nyata. Pada matahari sahaja terdapat tanda kekuasaan Penciptanya. Ianya memiliki tenaga panas yang mengatasi segala jangkauan. Tenaganya tidak pernah kurang walaupun sudah berlalu berzaman-zaman. Fizikal mahatari itu sendiri adalah tanda (kehebatan Allah)
(Adwa` al-Bayan, Surah ash-Syams, Hlm. 595)

Mari merenung fakta-fakta berikut.

Jarak antara bumi dan matahari ialah sejauh 150 juta kilometer!

Bagaimana memahami jarak sejauh itu?

Berdasarkan keputusan kajian dari sebuah seminar antarabangsa di Paris suatu ketika dahulu, cahaya merupakan makhluk Allah yang paling laju. Dalam masa 1 saat, cahaya boleh pergi sejauh 300,000 kilometer!

300,000 km juga merupakan jarak antara bumi dan bulan.

Dengan jarak sejauh ini, cahaya matahari mengambil masa selama 8 minit untuk sampai dan ‘menyetuh’ fizikal bumi.

Kesimpulannya, jarak antara bumi dan matahari ialah 150 juta km atau 8 minit kelajuan cahaya!
Itu fakta tentang cahaya.

Namun berdasarkan tafsiran mufassirin, malaikat adalah lebih pantas dari cahaya. Ini berdasarkan ayat 4, surah al-Ma`arij.
تعْرُجُ الْمَلَائكةُ وَالرُّوحُ إِلَيْه فِي يَومٍ كانَ مِقدَارُهُ خَمْسِيْنَ أَلْفَ سَنَةٍ

Malaikat-malaikat termasuk Jibril naik (menghadap) kepada Tuhan dalam tempoh sehari yang kadarnya lima puluh ribu tahun (di dunia).
Dengan kata lain, malaikat-malaikat dan Jibril jika pergi ke al-ma`arij (satu tempat di langit ), maka tempoh masa perjalanan mereka – dengan kepantasan mereka – hanya memakan masa selama ‘satu hari’. Satu hari yang disebutkan itu adalah sama dengan 50 ribu tahun dunia jika ia ditempuhi kepantasan roket ciptaan manusia yang “canggih”.
Luas sungguh alam semesta.

Namun luas lagi akhirat Allah.

Oleh kerana syurga dan neraka terlampau luas, maka Nabi menggunakan istilah tahun dalam menentukan jarak.
مَنْ صَامَ يَوْمًا فِي سَبِيل اللَّه بَاعَدَ اللَّه وَجْهه مِنْ النَّار سَبْعِينَ خَرِيفًا
Sesiapa yang berpuasa sehari di jalan Allah, maka Allah akan menjauhikan dirinya dari neraka sejauh perjalanan 70 tahun!
(H.R Bukhari, Muslim, Tirmizi dll)
Pernah suatu ketika, para sahabat Nabi sedang duduk dengan baginda, tiba-tiba mereka terdengar bunyi dentuman memekakkan. Maka baginda menjelaskan :

هَذَا حَجَرٌ رُمِيَ بِهِ فِي النَّارِ مُنْذُ سَبْعِينَ خَرِيفًا فَهُوَ يَهْوِي فِي النَّارِ الْآنَ حَتَّى انْتَهَى إِلَى قَعْرِهَا

Bunyi tersebut adalah bunyi sebiji batu yang telah dilemparkan ke dalam neraka sejak 70 tahun yang lalu. Ia terus menuju ke dalam neraka dan baru sekarang ia sampai ke dasarnya.
(H.R Muslim)
Neraka adalah sebahagian dari akhirat. Jika sebiji batu mengambil masa selama 70 tahun untuk sampai ke dasar neraka, maka bagaimana pula dengan luas keseluruhan akhirat?
Saiz Matahari
Saiz matahari lebih besar daripada bumi sebanyak 1,300,000 kali ganda!

(Ini ialah saiz bumi jika dibandingkan dengan matahari. Matahari adalah salah satu dari jutaan bintang yang bertaburan di bimasakti kita. Agaknya, anda berada di mana?)


Betapa kerdilnya bumi jika dibandingkan matahari.


(Bumi di sebelah kanan, atas)

Jika dibandingkan dengan keseluruhan bintang, planet, bimasakti, komet yang bertaburan di seluruh jagatraya ini, bumi ibarat kuman atau sebiji debu.
Inikan pula manusia!


Namun ramai manusia yang tidak sedar diri. Merasa besar di celah belantara semesta. Perasan diri kaya dan serba cukup di atas kuasa jajahan "sekangkang kera”.
كَلَّا إنَّ الإنْسَانَ لَيَطْغَى، أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى
Ketahuilah! Sesungguhnya manusia benar-benar melampaui batas, karena dia melihat dirinya serba cukup.
Perasan umpama katak di bawah tempurung. Sering terlupa ada yang lain yang lebih besar dan lebih hebat.

Haba Matahari


Berdasarkan kajian saintis, kepanasan permukaan matahari adalah berbeza dengan bahagian dalamannya. Kepanasan permukaan matahari dianggarkan setinggi 6000 darjah celcius! Sementara haba di bahagian dalamannya pula mencapai 20 juta darjah celcius!
(Mausu`ah al-I`jaz al-Ilmi, Hlm. 70)

Kepanasan yang di alami oleh manusia yang tinggal di Malaysia ialah hanya sekitar 33 darjah celcius sahaja. Itu pun ramai yang bersungut dan tidak mampu berada di tengah-tengah terik panas mentari di waktu tengahari.

Ramai yang membeli penghawa dingin untuk menghilangkan rasa bahang yang berpunca dari matahari.
33 darjah celcius itu adalah haba yang ‘kita’ rasai dari matahari yang terletak 150 juta kilometer dari bumi.
Bagaimana jika matahari didekatkan “sedikit” dengan bumi?

Saintis telah membuat kesimpulan. Jika matahari didekatkan dengan bumi, dari 150 juta km kepada 145 juta km, iaitu dikurangkan 5 juta km, maka tidak ada lagi kehidupan di bumi.

Ini kerana jika matahari “didekatkan” kepada bumi sebanyak 5 juta km, bumi akan mengalami kepanasan yang membunuh!
Suhu meningkat menjadi 450 darjah celcius!
Lautan akan menjadi wap dan kehidupan dibumi terhenti....

Sebaliknya, jika matahari “dijauhkan” sedikit daripada bumi menjadi jarak 152 juta km, kehidupan di bumi akan mengalami kebekuan tahap –40 di bawah paras beku. Lautan membeku dan hidupan perlahan-lahan pupus.

Sama seperti suhu di Marikh. Tiada yang mampu untuk hidup.

(Permukaan Planet Marikh)

Justeru, 150 juta kilometer adalah jarak yang ideal dan sesuai untuk hidupan di bumi seperti yang kita sama nikmati ketika ini...
Angka-angka ini bukan kebetulan. Bukan juga kerja cincai.

Allah benar-benar telah mencipta sesuatu itu dengan perancangan teliti, penuh rapi dan bersistematik.

صُنْعَ اللهِ الذِي أَتْقَنَ كُلَّ شَيْءٍ

Begitulah kerja buat Allah yang mencipta tiap-tiap sesuatu dengan teliti


(an-Naml : 88)
وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ فَقَدَّرَهَ تَقْدِيْرًا
Dan Dia telah menciptakan sesuatu serta menetapkan ukuran-ukurannya dengan serapi-rapinya.

(al-Furqan : 2)

إن في ذلك لآيات لأولي الألباب
Cari Tuhan dengan akal. Kenali Tuhan dengan berfikir.

المراجع
موسوعة الإعجاز العلمي : آيات الله في الآفاق - د. راتب النابلسي
الموسوعة العلمية في الإعجاز القرآني - د. سمير عبد الحليم
أضواء البيان - الشيخ محمد أمين الشنقيطي

13 April 2010

Siapa Paling Banyak Menghafal Hadith Di Kalangan Sahabat?

Jika ditanya siapakah sahabat Nabi yang paling banyak menghafaz hadith, sudah tentu kebanyakan dari kita membayangkan nama seorang sahabat Nabi yang agung yang bernama Abu Hurairah.

Nama asal

Nama asal beliau di zaman Jahiliyyah ialah Abdul Syams bin Sokhr ad-Dausi (hamba matahari). Namun setelah beliau memeluk agama Islam, Rasulullah s.a.w menukarkan nama asalnya kepada Abdul Rahman bin Sokhr ad-Dausi (عبد الرحمن بن صخر الدوسي)
. (al-Isobah Fi Ma`rifah as-Sohabah, Juz 3, Hlm 416)

Asal usul gelaran

Oleh kerana Abu Hurairah semenjak kecil suka bermain dengan anak kucing, maka rakan-rakan sebayanya sering memanggil beliau sebagai ‘Abu Hurairah’ (bapa kucing). Gelaran ini tersebar luas dan menjadi popular hingga gelaran ‘Abu Hurairah’ mengatasi nama asal ‘Abdul Rahman’. (Lihat Sunan Tirmizi – Bab Manaqib Abu Hurairah)

Apabila hubungan beliau dan Nabi menjadi rapat, Nabi lebih gemar memanggilnya dengan gelaran ‘Abu Hirr’. Maka beliau setelah itu lebih gemar memperkenalkan dirinya dengan gelaran yang diberikan oleh Rasulullah (Lihat Sahih al-Bukhari – Hadith 276, Suwarun Min Hayat As-Sahabah, hlm. 494)

Keislaman beliau

Abu Hirr telah memeluk agama Islam di tangan ketua qabilahnya, at-Tufail bin Amru ad-Dausi pada tahun berlakunya peperangan Khaibar. Ketika itu beliau masih berada di kampung halamannya ad-Daus. Hanya setelah 6 tahun umat Islam berhijrah ke Madinah, barulah beliau berpeluang berangkat ke Madinah dan terus menetap di sana.

Berapa banyak hadith yang dihafaz oleh Abu Hurairah?

Menurut pengarang kitab Suwarun Min Hayat as-Sahabah, Dr. Abdul Rahman Ra`fat al-Basya, Abu Hurairah telah menghafaz lebih dari 1600 hadith Rasulullah. Namun menurut Prof. Dr. Nuruddin `Itr pula, hadith yang telah diriwayatkan oleh beliau ialah sebanyak 5374 hadith. (I`lam al-Anam, juz 1, hlm. 40)

Siapa yang paling banyak?

Menurut hadith yang direkodkan oleh Imam Tirmizi dan Ahmad, Abu Hurairah adalah sahabat Nabi yang paling banyak menghafaz as-Sunnah.
Ini berdasarkan pengakuan Ibnu Umar.


Wahai Abu Hurairah, kamu ialah orang yang kerap melazimi Rasulullah s.a.w dan orang yang paling banyak menghafal hadith-hadith baginda.

Namun, dalam sebuah hadith yang direkodkan oleh al-Bukhari dan juga at-Tirmizi, Abu Hurairah telah membuat pengakuan terbuka dengan menyatakan:


Tidak ada di kalangan sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w yang paling banyak meriwayatkan hadith lebih dari saya, kecuali Abdullah bin Amru bin al-`As, maka dia lebih banyak daripada saya kerana dia mencatatnya dan saya pula tidak mencatatnya.

(Suka diingatkan di sini, menghafaz hadith bukan sekadar melalui proses mengingat di dalam kepala, bahkan ia juga melalui merekod di dalam tulisan)

Kenapa nama Abu Hurairah yang lebih kerap?
Timbul persoalan, jika Abdullah yang lebih banyak menghafaz hadith, mengapa Abu Hurairah yang lebih popular serta lebih banyak hadith yang dilaporkannya berbanding Abdullah?

Bagi menghimpunkan di antara 2 jenis hadith yang bercanggah, para ulama telah memberikan beberapa sebab mengapa Abu Hurairah yang lebih masyhur :

1) Abdulullah lebih banyak meluangkan masa beribadah berbanding terbabit aktif meriwayatkan hadith. Kerana itu sedikit periwayatan darinya.

2) Abdullah berpindah Mesir atau Taif dan menetap di sana di zaman pemerintahan Khulafa` ar-Rasyidin. Mesir atau Taif pada waktu itu belum menjadi pusat ilmu. Justeru, tidak ramai Tabi`in yang mencari ilmu di sana.

3) Abu Hurairah pula menetap di Madinah yang merupakan pusat ilmu terulung pada zaman itu. Justeru, ramai Tabi`in yang berguru dengan beliau. Menurut imam al-Bukhari, Abu Hurairah mempunyai 800 orang murid di kalangan Tabi`in.

4) Selain mengajar, Abu Hurairah juga terlibat secara aktif dengan tugas sebagai mufti di zaman pemerintahan Muawiyah bin Abi Sufyan. Ini menambahkan peluang untuk beliau menyebarkan Sunnah.

5) Abdullah pernah diberikan sejumlah besar daripada buku-buku Ahli Kitab sewaktu berada di Syam. Lalu beliau banyak membaca dan melakukan kajian ke atas cerita-cerita Israiliyyat. Hal ini menyebabkan Tabi`in kurang berminat mengambil hadith daripada beliau. (barangkali kerana dikhuatiri hadith-hadith beliau bercampur aduk dengan unsur israiliyyat yang tidak diketahui kesahihannya – penulis)

Begitulah antara sebab mengapa Abu Hurairah seolah dilihat lebih banyak menghafaz hadith. Sekaligus memberi faham bahawa menyebarkan ilmu melalui pengajaran dapat meramaikan manusia yang mewarisi ilmu di samping ianya juga menggandakan pahala.

Demi Allah, seseorang yang diberi hidayah oleh Allah melalui engkau adalah terlebih baik (nilainya) daripada unta merah (harta paling mahal yang didambakan orang Arab di zaman dahulu)

H.R Abu Daud

Rujukan :

- Sahih al-Bukhari
- Sunan Abu Daud
- Sunan Tirmizi
- Al-Isobah Fi Ma`rifah as-Sohabah
- Suwarun Min Hayat as-Sohabah
- I`lam al-Anam Syarh Bulugh al-Maram
- 40 Hadits Kelebihan Ilmu dan Ulama

09 April 2010

Bagaimana hadith-hadith dibukukan?

Semua orang pernah mendengar kalimah ‘hadith’. Ramai di kalangan ahli akademik Islam (pelajar dan pengajar ilmu agama) kenal serta tahu judul-judul dan tajuk-tajuk kitab hadith. Dari kitab yang paling kecil yang popular seperti Matan al-Arba`in an-Nawawiyyah, hinggalah yang paling besar, barangkali seperti al-Musnad susunan Imam Ahmad.

Namun, yang ingin dikongsikan di sini bukanlah tentang keagungan karangan-karangan tersebut. Cuma secebis maklumat tentang sejarah perkembangan penulisan atau pembukuan teks-teks (matan) hadith.

Secara ringkasnya, ianya telah melalui 4 peringkat.

Peringkat 1 : Menghafaz

Peringkat ‘menghafal di dalam kepala @ dada’ telah berlaku dalam 3 zaman awal kemunculan Islam iaitu:

- Zaman Nabi s.a.w.
- Zaman al-Khulafa` ar-Rasyidun yang empat.
- Zaman awal dinasti Umawiyyah.

Kebanyakan umat Islam pada peringkat ini lebih cenderung menghafal matan-matan hadith kerana beberapa sebab :

1) Keadaan ummiy (tidak tahu membaca dan menulis) yang mendominasi umat Islam di peringkat awal Islam.

Pada ketika ini, bilangan mereka yang boleh menulis dan membaca amat sedikit. Hal ini telah diceritakan oleh Allah.
Dialah (Allah) yang telah menghantar kepada umat yang Ummiy (yang tidak tahu membaca dan menulis) itu seorang rasul dikalangan mereka. (al-Jumu`ah : 20)

2) Kekurangan alat-alat tulis dan kertas.

Di zaman ini, mereka yang pandai menulis hanya mampu menggunakan alat-alat tertentu yang bersifat terhad bagi menyalin maklumat-maklumat penting sebagai arkib simpanan mereka. Alat-alat tersebut adalah seperti dedaun, pelepah tamar, tulang-tulang yang lebar, batu, kayu dan seumpamanya

3) Larangan Rasulullah s.a.w dari menyalin teks hadith.

Di zaman awal Islam, Rasulullah s.a.w pernah menegah para sahabatnya dari menulis hadith-hadithnya. Larangan tersebut dibuat kerana ditakuti umat Islam pada ketika itu akan mengalami kecelaruan dalam membezakan al-Quran dan Sunnah.

Jangan kamu menulis sabdaanku. Maka sesiapa yang telah menyalin sesuatu selain al-Quran hendaklah ia memadamnya.

(H.R Muslim)

Peringkat 2 : Pembukuan (tadwin)

Idea menyalin serta membukukan matan-matan hadith sebenarnya datang dari cadangan khalifah Umar bin Abdul Aziz. Idea bernas ini telah dicatat di dalam sepucuk surat yang kemudiannya dihantar kepada seluruh pemimpin dan ulama yang berada di segenap pelusuk pemerintahannya.



Cari dan tulislah hadith-hadith Rasulullah s.a.w. Sesungguhnya aku khuatir ilmu dan ulama menjadi pupus. Dan janganlah kamu tulis melainkan hadith-hadith dari Rasulullah s.a.w.



(Nukilan dari : Al-Idhoh Fi Ulum al-Hadith Wa al-Istilah)


Berikutan cadangan tersebut, maka ramailah ulama dan pemimpin yang berusaha menerbitkan buku yang memuatkan hadith-hadith nabi s.a.w sebagai simpanan untuk umat di masa hadapan.
Namun, Umar bin Abdul Aziz telah kembali ke rahmatullah sebelum beliau sempat melihat ‘projek meganya’ siap.

Berkenaan dengan sumbangan hebat Umar bin Abdul Aziz, Imam Ahmad bin Hanbal pernah menyatakan :


Sesungguhnya Allah akan menjadikan pada setiap awal seratus tahun seorang manusia yang akan mengajarkan sunnah-sunnah Nabi serta menepis pembohongan dari Rasulullah s.a.w. Maka kami dapati lelaki tersebut adalah Umar bin Abdul Aziz di seratus awal pertama dan Imam Ash-Syafi`iy di seratus tahun kedua. (Tobaqat al-Huffaz 1/158)

Bahkan Rasul menyebut :

Sesiapa yang mencipta suatu jalan kebaikan lalu ianya diikuti oleh orang lain, maka ia mendapat pahala beserta pahala orang-orang yang mengikutinya tanpa dikurangkan pahala mereka yang mengikut jejaknya sedikit pun...

(H.R Muslim, Tirmizi)


Setelah beberapa tahun iaitu di awal tahun 100 hijrah, lahirlah kitab hadith pertama di atas muka bumi ini yang telah disusun oleh Imam Muhammad bin Muslim bin Syihab az-Zuhri (Fathu al-Bari : 1/181)


Setelah itu, usaha membukukan hadith-hadith nabi semakin rancak serta para sarjana Islam – dari tahun ke tahun – telah meningkatkan mutu dan kreativiti serta menonjolkan aliran tertentu dalam karangan mereka.

Kategori Karangan

1) Menghimpunkan seluruh kategori hadith

Diperingkat awal pembukuan hadith, para ulama pada waktu itu telah mengambil pendekatan mencampur-adukkan segala apa yang dipanggil ‘hadith’, sama ada ianya hadith marfu` (sunnah Nabi), hadith mauquf (pandangan Sahabat) atau hadith maqtu` (pandangan tabi`in) dalam satu buku.

Di antara kitab-kitab yang menghimpun ke semua jenis hadith ialah :
- Al-Muwatto` : Karangan Imam Malik
- Al-Musonnaf : Karangan Ibnu Abi Syaibah
- Al-Musonnaf : Karangan Abdul Razzaq

Antara ciri khas kitab ‘Musonnaf’ ialah hadith-hadithnya disusun dan dihimpun mengikut bab-bab tertentu seperti bab toharah, bab solat, bab jual beli dan sebagainya seperti yang kita lihat dalam kitab Bulugh al-Maram.

Pendekatan ini dilihat berterusan sehingga ke pertengahan kurun 3 hijrah.

Peringkat 3 : Menghimpunkan hadith dari Rasulullah s.a.w sahaja (Tajrid al-Hadith an-Nabawi)

Pada waktu ini, para ulama mula menukar kecenderungan mereka. Jika di peringkat yang lalu mereka menghimpunkan seluruh jenis hadith dalam satu karangan sekaligus, maka di peringkat ini mereka hanya menyalin hadith-hadith yang warid dari Rasulullah s.a.w sahaja.

Diperingkat ini juga, banyak kitab-kitab hadith telah diterbitkan termasuk karangan jenis ‘musnad’.
Musnad ialah kitab-kitab yang menghimpunkan hadith berdasarkan nama-nama Sahabat.

Di antara kitab Musnad yang masyhur :

- Musnad : Imam Abu Daud At-Toyalisi
- Musnad : Imam Ahmad
- Musnad : Imam Ishaq bin Rahawaih / Rahuyah


Selain itu juga, kitab-kitab sunan bukan musnad seperti sunan sittah turut muncul di peringkat ini.

Sunan sittah ialah :
- Saheh al-Bukhari
- Saheh al-Muslim
- Sunan Abi Daud
- Sunan Tirmizi
- Sunan Nasa`ie
- Sunan Ibnu Majah

Oleh kerana penulisan dan pembukuan ilmu hadith begitu rancak berkembang di peringkat ini, maka ulama telah menyimpulkan bahawa hampir keseluruhan teks hadith telah berjaya dibukukan sebelum tiba kurun ke-5 hijrah. Jika masih ada hadith yang tidak tercatat pun, ianya adalah sangat sedikit.

Peringkat 4 : Penambahbaikan

Trend penyusunan secara lebih bersistematik telah bermula semenjak pertengahan kurun ke-4 dan ia terus berkembang pesat hinggalah ke hari ini. Ini kerana setiap generasi mempunyai selera, keperluan dan kecenderungannya yang tersendiri. Lantaran itu wujud usaha-usaha penambahbaikan dalam mempersembahkan sunnah-sunnah Rasulullah s.a.w seperti :

  • Menghuraikan matan hadith (seperti Fathu al-Bari, `Aun al-Ma`bud).
  • Menghadkan hadith kepada bilangan tertentu (seperti al-Arbai`in an-Nawawiyyah, 40 hadith Penawar Hati).
  • Menggabungkan hadith-hadith dari kitab Musnad dan Mu`jam menjadi satu (seperti yang dilakukan oleh Imam al-Haithami dalam Majma` az-Zawa’id).
  • Membukukan hadith dalam bentuk tajuk khusus (seperti kitab ash-Syama’il).
  • Meringkaskan syarah yang panjang (seperti Mukhtasar Ibnu Abi Jamrah).
  • Menghimpunkan semua jenis karangan hadith dalam CD seperti CD program Maktabah Syamilah dan sebagainya.

Semoga Allah menjadikan kita di kalangan mereka yang mengambil manfaat...


Pemuda Ashab Al-Kahfi: Muslim atau Nasrani?

Ibnu Kathir  dalam  Al-Bidayah Wa An-Nihayah  (2/114) menukilkan pandangan sebahagian ahli tafsir bahawa tujuh pemuda tersebut wujud selepas...